JORNADA DE DEBAT SOBRE ELS BENEFICIS MEDIAMBIENTALS I SOCIOECONÒMICS DE CREAR UNA ÀREA DE CONTROL D’EMISSIONS EN EL MAR MEDITERRANI

Demà al matí en el Museu Marítim de Barcelona

La inauguració de la Jornada serà a càrrec de Janet Sanz, Tinent d’Alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat

El Museu Marítim de Barcelona serà, demà dimarts 15 de gener durant tot el matí, lloc de celebració de la jornada de debat “Beneficis ambientals i socioeconòmics d’una Àrea de Control d’Emissions en el mar Mediterrani”, organitzat per Aliança Mar Blava i la federació europea Transport and Enviroment juntament amb l’Ajuntament de Barcelona.

L’objectiu d’aquesta jornada és donar a conèixer la problemàtica de la contaminació atmosfèrica produïda pel trànsit marítim i les solucions a aquest greu problema mediambiental i de salut pública, solucions com les que ja s’han posat en marxa en el nord d’Europa, els Estats Units, el Canadà i algunes zones de la Xina.

Els vaixells utilitzen combustibles amb alt contingut de sofre que emeten contaminants altament perillosos per a la salut humana degut regulacions menys estrictes que les que regeixen sobre les fonts d’emissió en terra. Entre aquests contaminants es troben els òxids de nitrogen (NOx), els òxids de sofre (SOx) i el material particulat (PM). De fet, s’estima que cada any 50.000 europeus moren prematurament a causa de la contaminació de l’aire causada pels bucs.

Les entitats Aliança Mar Blava, Transport and Enviroment, Ecologistes en Acció i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire han posat en marxa una campanya en favor de la creació d’una Àrea de Control d’Emissions (ECA, en les seves sigles en anglès) en el mar Mediterrani (Med-ECA) per a limitar la contaminació de l’aire produïda pels vaixells, iniciativa que ja compta amb l’adhesió de l’Ajuntament de Barcelona i que s’està debatent en moltes altres institucions de l’àrea mediterrània.

La jornada es compon de dues taules rodones. La primera porta per títol “Beneficis de les ECA. Perspectiva internacional”. Obrirà les intervencions d’aquesta primera taula rodona la Dra. Mar Viana, investigadora sènior de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA) del Centre Superior de Recerques Científiques (CSIC), que explicarà la problemàtica d’aquests contaminants.

A continuació intervindrà el Dr. Kare Press-Krisstensen, Doctor en Enginyeria Ambiental per la Universitat Tècnica de Dinamarca, reconegut expert internacional en la problemàtica de la contaminació atmosfèrica i el canvi climàtic causat per la pol·lució de l’aire, i assessor principal sobre qualitat de l’aire per a la Danish Ecological Council, explicarà amb detall els avanços aconseguit amb la declaració de les ECAs declarades en els mars del nord d’Europa.

Aquesta regulació ECA en el Mar del Nord, el Mar Bàltic i el Canal de la Manxa ha representat unes millores immediates en la qualitat de l’aire de fins a un 50% des de l’any 2015 i uns beneficis socioeconòmics associats valorats en milers de milions d’euros.

Finalitzarà aquesta primera taula rodona María García, responsable de l’àrea de contaminació atmosfèrica d’Ecologistes en Acció i portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire de Catalunya que agrupa a més de 70 entitats socials.

La segona taula rodona estarà dedicada a analitzar “La viabilitat i les oportunitats d’una ECA en el mar Mediterrani”. Aquesta taula de debat estarà composta per:

• Hervé Brulé, Subdirector d’Assumptes Marítims de la Direcció General d’Infraestructura, Transport i Mar (DGITM) del Ministeri de Transició Ecològica i Solidària de França (via Skype).
  • Juan Andrés Lecertúa, Conseller Tècnic de Seguretat i Medi Ambient de la Direcció General de la Marina Mercant del Ministeri de Foment.
  • Un representant de la Direcció General per a la Sostenibilitat de la Costa i el Mar del Ministeri per a la Transició Ecològica.
  • Bill Hemmings, Director de l’Àrea de Transport Marítim i Aeri de Transport and Enviroment.
  • Jordi Vila, Cap de Medi Ambient en l’Autoritat Portuària de Barcelona.
  • Marc García, Director de l’Oficina estratègica de l’àmbit del Pla delta del Llobregat de l’Ajuntament de Barcelon

L’objectiu de la campanya promoguda per Aliança Mar Blava, Ecologistes en Acció , Plataforma per la Qualitat de l’Aire i Transport and Enviroment és instar al Govern espanyol a donar suport activament la creació, en el termini més breu possible, d’una Àrea de Control d’Emissions en el mar Mediterrani per a limitar la contaminació de l’aire produïda pels vaixells (incloent tots els principals contaminants de l’aire, com els òxids de sofre i nitrogen, però també les partícules i el carboni negre), donant suport a els esforços en aquest sentit iniciats per França i altres estats costaners del Mediterrani.

L’èxit continuat de les Àrees de Control d’Emissions existents en el nord d’Europa, en els mars d’Amèrica del Nord i altres zones, demostra que la creació d’una ECA en el mar Mediterrani també generaria notables beneficis en la millora de la qualitat de l’aire, no només en les rutes marítimes i zones costaneres sinó també a les ciutats portuàries i de l’interior. Això comportarà millores immediates en la salut pública, limitarà els danys en els ecosistemes i el patrimoni cultural, i permetrà als estats membres reduir la contaminació de l’aire en l’àmbit local i el consegüent impacte sobre l’escalfament global.

PER A MÉS INFORMACIÓ:

Carlos Bravo, Coordinador del Secretariat Tècnic d’Aliança Mar Blava (tel. 626 99 82 41, www.alianzamarblava.org)